Apar tot mai multe ocupatii noi in IT, servicii, finante si banci. Deschizatorii de drumuri s-au vazut nevoiti sa invete din mers aceste meserii, din cauza faptului ca sistemul de educatie este cu ani-lumina in urma realitatilor economice. „Multe dintre meseriile actuale nici macar nu existau acum zece ani in acest domeniu. IT-ul, de exemplu, a cunoscut o evolutie spectaculoasa, inclusiv in ceea ce priveste comunicarea prin telefonie mobila”, afirma Florin Ochiana, HR Operations Manager, Lugera & Makler. Tot el spune insa ca meserii noi apar in aproape toate domeniile de activitate prin adaptarea celor vechi la transformarile prezente: „Clasicul reparator de aparate TV devine acum reparator (daca este posibil) de televizoare LCD, sau cu plasma, sau LED... Fireste ca e o gluma, dar se poate intampla”. In general, cunostintele de baza, urmate de specializare si instruire sau training teoretic si on the job sunt suficiente pentru a avea oameni care sa cunoasca noile meserii aparute, crede Ochiana.
„Conform tendintelor actuale, pregatim oameni pentru meserii care nu exista inca, dar care vor fi in viitorul apropiat”.Unele joburi de acest tip nu au fost prinse in COR (Clasificarea Ocupatiilor din Romania) care nu poate tine inca pasul cu toate schimbarile petrecute in ultimii ani, spune reprezentantul Lugera & Makler. „In marketing, de pilda, avem multe denumiri inca folosite ca atare in lipsa unei denumiri oficiale: Product Manager, Trade Manager etc. Un alt exemplu elocvent poate fi industria serviciilor, prin ceea ce se numeste externalizare, si unde intalnim tot felul de denumiri pentru care avem inca dificultati in a gasi echivalente romanesti (General Ledger etc.). Vorbesc aici despre externalizarea (outsourcingul) din domeniile - si aici folosim inca tot termenii din engleza - BPO-urilor sau SSC-urilor (Business Process Outsourcing si Shared Service Center
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu